Koło filmowe



Plany filmowe

Wykonanie: Adela Andrzejak, Anna Słabuszewska, Agnieszka Marciniak, Aurelia Stefańska

Plan daleki
Pokazuje miejsce wydarzeń, rozległy krajobraz. Postać ludzka jest ledwie punkcikiem, nie można jej zidentyfikować.
Plan ogólny
Pokazuje bliżej określone miejsce wydarzeń (łąka, stok górski, posiadłość z domem), postacie mogą być już rozpoznawalne. Uwaga widza koncentruje się w dalszym ciągu na krajobrazie.
Plan pełny
Pokazuje całą postać (postacie) na tle części dekoracji. Uwaga widza przesuwa się z dekoracji na postać.
Plan amerykański
Pokazuje postacie od kolan w górę (2/3 sylwetki). Najczęściej stosowany w scenach dialogowych. Dla widza równie ważne co zachowanie postaci jest miejsce.
Półzbliżenie
To inaczej popiersie postaci. Dekoracja staje się nieważną, widz obserwuje twarz i gesty. W scenach dialogowych często filmuje się na przemian tych aktorów, którzy wypowiadają kwestie.
Zbliżenie
Twarz aktora lub inny obiekt wypełniający przestrzeń kadru. Zbliżenie podnosi napięcie, najlepiej pokazuje emocje postaci.
Detal
To inaczej wielkie zbliżenie. Pokazuje część obiektu (u postaci: usta, dłonie, oczy, itp.) lub fragment dekoracji (szufladę, paczkę itd.) czy inny obiekt (pistolet, pierścień itd.). Filmowanie detali untensyfikuje napięcie, pozwala widzowi rozpoznać ważny dla akcji obiekt.
Plan złożony
To kompozycja dwóch lub więcej planów. Pokazuje - dzięki ostrości obrazu - jednocześnie obiekty bliższe i dalsze, które są równie ważne w scenie.

Copyright © 2015 Gimnazjum im. Rady Europy w Kostrzynie. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Część fotografii użytych na tej stronie została wykonana przez Studio Foto J. Wicher.